De beelden van de oorlog in Oekraïne zijn hartverscheurend en alle hulp is hartverwarmend. Veel Westlanders willen zich inzetten en bieden hulp.

Heeft u een initiatief, een actie of een grote opvanglocatie beschikbaar? U meldt dit bij de gemeente via Oekraine@gemeentewestland.nl.

Wilt u vrijwilligerswerk doen? Of wilt u als vrijwilligersorganisatie of sportvereniging iets aanbieden? Neemt u dan contact op met Vitis Welzijn. U kunt een WhatsApp-bericht sturen naar 06-83008574 met “Aanmelding lijst Oekraïne”. U ontvang dan de hulpvragen via de WhatsApp.

Op de site van Westland voor elkaar vindt u veel hulpacties voor Oekraïne in Westland terug.

Ook zijn er initiatieven van de kerken in Westland. De Oekraïense vluchtelingen die in Westland worden opgevangen hebben de mogelijkheid om elke twee weken een dienst bij te wonen in de Regenboogkerk in Honselersdijk. De kerk zoekt nog vrijwilligers die na afloop een lunch willen verzorgen. Voor meer informatie hierover stuur je een mail naar dschristibartelink@tele2.nl.

Verder kunt u terecht bij:

VluchtelingenWerk Nederland

Komt in actie voor vluchtelingen uit Oekraïne. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk, het doneren van spullen of door het aanbieden van huisvesting.

Een overzicht van mogelijkheden staat op de website VluchtelingenWerk Nederland.

Rode Kruis

Het Rode Kruis houdt een inzamelingsactie  voor directe hulp aan mensen in Oekraïne. U kunt geld doneren via de nationale actie aan Giro 555.

Het Rode Kruis heeft landelijke hulplijnen voor vluchtelingen uit Oekraïne geopend. Door een whatsapp naar 06 48 15 80 53 krijgen vluchtelingen hulp in het Engels of Oekraïens. Ook is er een telefonische hulplijn voor vragen over bijvoorbeeld particuliere vluchtelingenopvang, deze hulplijn is in het Nederlands. Zowel hulpvragers als hulpaanbieders kunnen van 9.00 tot 21.00 uur bellen naar 070 44 55 888.

Bezoek de site van het Rode Kruis opent in nieuw tabblad Bezoek de website van Giro 555 opent in nieuw tabblad

Refugeehelp.nl

Refugeehelp.nl is hét nieuwe startpunt voor vluchtelingen uit Oekraïne en iedereen die zich voor hen in wil zetten. Vluchtelingen kunnen hier in hun eigen taal online terecht voor actuele informatie over bijvoorbeeld huisvesting, openbaar vervoer, onderwijs, werk, medische zorg, zorg voor huisdieren of juridische hulp. Ook wijst deze website vluchtelingen naar organisaties en initiatieven die voor hen van belang zijn. Zo kunnen Oekraïners zelf hun weg vinden in Nederland.

Hulp voor dieren uit Oekraïne

U kunt hulp bieden voor dieren uit Oekraine. Denk aan diervoer, mandjes, vaccinaties of het opnemen van vluchtelingen mét dieren in uw huis.

Zelf Oekraïense vluchtelingen ophalen

Oekraïners kunnen zonder visum 90 dagen reizen door de Europese Unie. Zij kunnen dus ook legaal naar Nederland reizen als zij over een biometrisch paspoort beschikken. Reizen naar Nederland en hulp daarbij is niet strafbaar.

Of Oekraïense vluchtelingen naar Nederland komen is hun eigen keuze. Persoonlijke omstandigheden, zoals familie elders in Europa, kunnen hier een belangrijke rol in spelen. De gemeente kan hier geen advies in geven. Kijk voor meer informatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst

UNHCR

De internationale vluchtelingenorganisatie UNHCR helpt in Oekraïne en in omliggende buurlanden door ter plekke noodhulp te bieden. U kunt geld doneren.